Éld meg az életedet.

Változások közepette élek, és szeretem megélni őket. Akkor is, amikor utálom magát a történéseket. Az írás segít rendszerezni a gondolataimat és rögzíteni, amit egy adott pillanatban fontosnak tartok. Amolyan mentális fotók.

"Csak ügyesen!" - mozgás 14610napon innen és túl

2012.02.19. 18:44 MátéBarbaraBlogja

4 energiaterület.jpg "Észrevettem, hogy a mozgás nemcsak a fizikai energiáimat tölti, de határozottan hozzásegít a mentális energiák újratöltéséhez. Egy-egy kiadós torna után ugyanis mindig új ötletekkel jövök haza és fejben már megváltom a világot"

Szabó Zsófi kolléganőm legutóbbi blogjában http://ascon.hu/2012/02/egy-korty-a-veritas-szerumbol/ írta ezeket a sorokat. Igaza van. A mozgás több, mint testedzés. Legalább annyira frissíti a gondolataidat, rendezi a mentális soraidat is.

De mit mozogjak? Az utóbbi 10 évben legalább 19 féle mozgást próbáltam ki. Megosztok néhány tapasztalatomat, hátha ötletet ad, mit mozogj, vagy kedvet kapsz valami újításhoz. 3 szempont van, ami befolyásolja a döntésemet.Fontos szempont az aktuális testi állapot is, de a sajátomét ismerem. Szóval a szempontok:

 Mennyi időm van? Mi a célom? Mik a lehetőségek?

Ökölszabályok - mielőtt beleugranál valami megfontolatlan mozgásba :) :p_party_animal.jpg

  1. Ha kevés az időd, akkor barátkozz meg az otthoni mozgással. Már reggel 12 perc is rengeteget jelent, nekünk ez a legújabb szokásunk. 6 perc hasizom + egy kis comb + egy kis kar-váll. Időben nagyon hatékony még a szobabicikli, különösen kézisúlyzóval kombinálva.  A szobabicikli közben lehet sorozatot nézni és az ízületeket is kíméli. Újrakezdéshez ezt ajánlanám a leginkább. Én már alig járok közösségi tornákra, annyira jó dvd-k kaphatók, tölthetők minden műfajban! Viszont ezeket inkább tapasztaltaknak ajánlom, mert a helyes mozgás kialakításában sokat segít a jó tanár.
  2. Tudd, hogy mi a célod! A mozgás szerintem akkor működik, ha teljes éneddel részt veszel benne. Az agyad, a lelked ugyanúgy hozzájárul az eredményhez, mint az izmaid. Az én tipikus céljaim: „kiszellőztetni a fejem és stresszlevezetni”; fogyni-formálni; energiával feltöltődni; kikapcsolódni.
    A céloknál még fontos az intenzitás kérdése: alkalmi sportoló vagy, életmódbeli vagy ez életed egyik szervezőereje?
  3. Találd meg a saját ízlésednek valót! Az én 19 sportomból 1 csapatsport van például. Nekem az valahogy nem jön be. Sokféle tornát kipróbáltam, és bizony a zene nálam vízválasztó. Ahol nem tetszik a zene, oda nem megyek többet. De például most éppen nem szeretem a soksorozatból álló tornákat sem. Vannak korszakaim is: 10 éven keresztül a lovaglás határozta meg a hétvégéimet – most alig látom a lovunkat.
    Ne feledd: a tested a tiéd, önmagadért foglalkozol vele. A saját örömödre, vagy legalábbis elégedettségedre tedd – nem kizárva persze közben az erőfeszítést, szenvedést.
  4. Ismerd a tested képességeit! Különösen 40+-nál két dologra kötelező figyelni: pulzusszám és ízületek. Mindenkinek ajánlom a pulzusmérő óra használatát, mert így tudod megismerni és egészséges szinten tartani a pulzusszámodat. Eszméletlenül hasznos a kardiozónádat edzeni, mert evvel természetes módon tarthatod karban a vérnyomásodat tartós stresszhelyzetben is! A másik érzékeny pontunk az ízületek. Bizony, már használódtak, ezért érdemes leszokni a nagy súllyal végzett gyakorlatokról és fokozottan figyelni a bemelegítésre. Ne csinálj semmit, ami ízületednek kellemetlen! A barátaink között a térd és a váll a „sláger”, és bizony majd mindegyikünk elkezdte enni az ízületeket karbantartó tablettácskákat. A legjobb ha saját súllyal kezdesz tornázni. Ehhez nagyon jó tanácsokat ad a most megjelent Fegyencedzés című könyv. Végre rendesen le van írva, hogy tanulj meg fekvőtámaszozni, hasizmozni, guggolni stb. Nőknek is ajánlom!

Melyiket válasszam?

Néhányat kiemelek a kedvenc mozgásaim közül - én mire és hogyan ajánlom:

  • Futás: terepen fejszellőztetésre, gondolkodásra és tempótól függően kardióedzésre vagy zsírégetésre is jó. Könnyen rámegy az ízületekre. Ha régen nem mozogtál, akkor a nordic walkinggal érdemes kezdeni. Zene: opcionális. Ha van a háznál megfelelő terep, tőled függ az időigény – 20 perc már sokat számít! Kényszerből szoktam rá (a tréningeken túl sokat adnak enni...), kezdetben utáltam - ma pedig már rendszeres futónak számítok az Etyeki Futóklub tagjaként http://etyekifutok.hu/fut/
  • Úszás: időigényes és a helyszín is sokat számít. Ideális esetben kellemes aktív realxáció. Csakis betett fejjel működik a jótékony hatása! Nekem a mellúszás megy a legjobban, de attól nekem pl. oldalt fáj a térdem. Sokkal hatásosabbnak tartom a gyorsúszást:  a mell- comb- és farizmokat szebben formázza és még az alhasra is hat.
  • Lovaglás: időigényes! és nem is olcsó. Csodálatos élményeket ad annak, aki szereti az állatokat és a természetes mozgást. Ha már semmi nem tud kikapcsolni, ülj fel egy ló hátára. Addig ismeretlen izmaid elképzelhetetlen módon kerülnek felhasználásra. Egyszerre tanulsz meg lazának lenni és folyamatosan koncentrálni. Fantasztikus adrenalin forrása, alázatos fegyelmezettség és határozottság kombinációja. Emberformáló egy állat a ló, annyi bizonyos.
  • Táncelőkészítő/formázó tornák: a Pilates nagyon kellemes kompromisszum a jógás-nyújtásos és a táncos-erősítős elemek között. Kemény is tud lenni, újfajta mozgásokat tanít. Nem gyors eredményű, lassú tempójú és töltekezős.
  • A műfajban a nagy-nagy kedvencem az Oktogon tánccentrumban  Táncelőkészítő gimnasztika. Táncos alapmozdulatokra tanít – jó zenékre, a balett szigorúságával és a részletekre odafigyelve. Persze tudni kell átlépni a folyamatos kudarcokon, mert hát a legtöbb gyakorlatot átlagember számára nem végrehajtható. De ez az a mozgás, amit a mélyizmaim és a gerincem a legjobban meghálál – kőkemény és csodákat tesz.
  • Táncos tornák: Zumbaaa! végre, végre feltalálták azt a mozgást, ami hatékony és feltölt. Amikor nincs kedved semmihez, pláne tornához… ez a zumba pillanata. Nagyon egyszerű koreográfiákkal (vagyis 3-5 után már követhető) vegyes táncstílusban nyomja, általában kardiozónában! Ez azt is jelenti, hogy ha kell, nyugodtan pihenj közben, nem kell rögtön tanár tempóját követni. Szerintem ez az a műfaj, ahol az óra hangulatát alapvetően meghatározza a tanár személyisége és stílusérzéke. A Zumba jó dolog, ha nem tetszett, akkor nézz meg másik helyet. Én 5 helyen jártam és 2 jó tanárt láttam. A neten megtalálható dvd-k közül a Zumba Fittness Beto Peres-Tanya Beardsley filmjeit ajánlom. Laza, latin-funky mixes, jó hangulatú tornák. Ugyanennek hip-hop/streetdance-es formája a Dance Aerobik – némi rutinnal nagyon kellemes órák.
  • Táncok. Kikapcsol és feltölt, ha nem frusztrál az ügyetlenséged és van agyad megtanulni a koreográfiákat. Jó alakformáló és zsírégető. Bármilyen táncba fogsz, ha rendesen csinálják (ami azt jelenti, hogy nem csak koreográfiák sorozatát tanítják, hanem alapozás is folyik), akkor az intenzív edzés és tömény élvezet. Kedvencem egy Titanilla nevű lánnyal fél év jazzbalett volt – nincs mese, nőnek ez való! Próbáltam hiphopot (nem bírta térdem), hastáncot (isteni megtapasztalni, hogy hányféle csípőkörzés van!, de megfájdult a hátam és nem az én zenei világom), latint (simán nem megy L). Ééééés: ha a bevállalósabb stílusban is szívesen próbálkoznál, azonnal szerezd meg Carmen Electra dvd-jét. Na, ő rendesen és változatosan megtanít a nőies mozgásra (döbbenet, mi minden leszámolható 4 ütemre!) és bízisten a legtündéribb bemelegítést nyomja - nézd meg és Ki ne hagyd!

Én ezek közül szoktam válogatni.  Neked mi a kedvenced?

A bejegyzés trackback címe:

https://kibontakozas.blog.hu/api/trackback/id/tr514135046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MátéBarbaraBlogja 2012.02.19. 21:58:26

Nem a levegőbe beszélek, illetve futok :) A tavalyi etyeki futóversenyünkön zenés-táncos bemelegítést tartottam 300 résztvevőnek. Őszintén? Imádtam. A versenyt, a szervezőket, az egész napot.
itt látható: www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1iPBEPY7Xss
süti beállítások módosítása